Sejlads med Grise og Køer

Efter hjemsendelsen fra Marinen opdagede jeg at jeg manglede 27 dage`s sejltid for at kunde sejle ud som Matros.
 Den 4-5 1965 mønstrede jeg  Cremona i Korsør,den var ved at laste Grise (levende) til Kiel. Besætning: Skipper, Styrmand, (viggo kaffepunch) kok 2 letmatroser og en dæksdreng.
Levende Grise fra Korsør til Kiel Levende Tyre, Stude og køer fra Kolding til Hamburg og Kiel, jeg var blevet sejlende "Cowboy".
Første gang jeg var med til at laste Tyre var i Kolding havnearbejderne kom gående med dem til landgangen, derfra skulle vi så overtage dem, og binde dem fast på dækket. Jeg holdt mig tilbage for de så ondskabsfulde ud, ring i næsen med en stump tovværk, og enorme store. Viggo kaffepunch sagde op og tag imod, det måtte jeg jo så, men for fanden, hvor var jeg bange, men senere blev det rutine.
 Vi lagde op fra Torsdag til Mandag undtagen hvis vi skulle til Hamburg (sct Pauli) med kreaturer, som foregik i en Week End.
 Når jeg rejste hjem til Nyborg havde jeg altid en hel kupe for mig selv, jeg stank simpetlhen af ko og grise møg, kunne bare ikke lugte det selv. Mine 2 kollegaer havde ikke meget begreb på at styre et skib, når vi skulle gennem Kielerkanalen måtte jeg styre helt til Hamburg sammen med Styrmanden.
På min første rortørn 8-12 vagt sendte Styrmanden mig ned for at lave kaffe,  da jeg kom tilbage på broen med kaffen, var Skipperen kommet op jeg satte bakken med kaffe og gik tilbage og tog roret.
Styrmanden skænkede kaffe op til mig ( det var mørkt på broen) spurgte! skal der fløde i... Nej tak hverken fløde eller sukker..  igen skal der fløde i... igen fra min side Nej Tak.
Lidt efter hørte jeg   kluk kluk kluk,  hvà fanden tænkte jeg.
 Senere bad jeg om en kop kaffe mere, og denne gang med fløde, Skipperen sagde den var du sgù længe om at fatte.
Så vi fik os et par gode kaffepunch på 8-12 vagterne.
Efter 1.mdr og 4  dage sagde jeg pænt farvel.

M/S Cremona. Bygget hos Busching & Rosemeir, minden, nr 168 søsat April 1939 ejer Wilhelm Hagenah, Dornbusch. 07-09-1939 tyske marine 30-10-1939 leveret tilbage til sin ejer. 1940 igen den tyske marine. 24-07-1946 overtaget af den Danske stat navngivet > AGERNÆS < registreret 23-05-1947. Den 04-11-1947 overtaget af sejlskibrederiet A/S Danmark ( A.E.Sørensen) Svendborg og navngivet >CREMONA< 1958 overtaget af rederiet A/S Britania ( A:E:Sørensen Svendborg omdøbt til > PATRICIA <. 1958 solgt til Sønderborg Rederiet A/S ( L.H. Andersen ) Sønderborg omdøbt til > CREMONA < igen nu kreatur skib. Første kvatal af 1973 solgt til ophugning hos Toft Danmark.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

John olsen | Svar 01.01.2016 20.06

Den var jeg med i 1971, en måned, mønstrede i Gråsten og stod af i Korsør, det var ikke noget for mig. Kom herefter i DFDS.

Bent Korsgaard | Svar 17.04.2014 19.28

hej har også sejlet et år med den i1963 kom lige hjem fra søfartsskole i Sønderborg og påmønstrede den 16 år gammel,jeg har gode minder fra den tid

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

11.05 | 11:19

Jeg kan lide denne side, for den giver et indblik i 2. verdenskrig til søs for de danske søfolk, som var med til at kæmpe på de allieredes side.

...
03.05 | 20:50

skriv om du blev ved at være sømand ? Jeg sejlede fra 1952 til 1996, dreng i DFDS
matros i mærsk stk.gods på æsten samt JL west coast line enkelt gang motormand

...
03.05 | 20:38

hej, jeg har sekv gået på sømandshøjskole marts 1952 - juni 1952 hos forstander Bollerup... Vu var ca 35, hvoraf 12-15 kom fra et opdragelseshjem BROSSKOV GÅRD

...
24.04 | 20:14

Hallo!Jeg har i mit hjem i Goteborg,et billede pa :BELGIEN: en DA FRA bad hvis det er nogen der vil ha.

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE