Mærsk Supplier I / Mærsk Fighter.

Mærsk Fighter var da jeg var med den, det ældste forsyningsskib i Mærsk Supply. Bygget af Rolandswerft GmbH. Bremen (Nr 939) afleveret 8. juni 1967 til D/S af 1912. Døbt "Mærsk Supplier" 15.7.1971 omdøbt til "Mærsk Fighter"

499 gt, 902 dw, 239 nt. Disel to 8-cyl. 4-takts Man 1930 ihk. To skruer og en bovpropel. 13 knob. Et frit agterdæk på 30x10 m til transport af rør og container. og har tanke til ca 200 tons Cement og kemikaliker, kan medføre 400 tons ferskvand og op til 200 tons fuel olie.

Kæntret 17.1.1972 på vej fra boreplatformen til Esbjerg. vand trængte ind gennem et utilstrækkeligt tilspændt lugedæksel, og 9 mand omkom på trods af, at et andet forsyningsskib, "Mærsk Server", var fremme på ulykkesstedet 10 minutter senere. Bjærget og bragt ind til Cuxhaven og repareret.

 

Mærsk Supplier I senere omdøbt til Mærsk Fighter. Solgt 1980 til køber i Mellemøsten omdøbt "Minasam (I)" Solgt 1988 til EL-Saffa (hjemsted Suez) 1989 "Morgana".

Mærsk Feeder. bygget af Rolandswerft GmbH, Bremen (Nr 940) afleveret den 26. juli 1967 til D/S Svendborg. 499 gt, 902 dw, 299 nt. Disel. To 8-cyl. 4-takts man. 1930 ihk. To skruer og en bovpropel. 13 knob

Mærsk Feeder. Solgt 1976 til Quatar Navigation. Doha og omdøbt "Al Nouf". Ophugget febr 1986.

jeg var med Mærsk Fighter 2 gange. Første gang var den 25. juni 1978 på Malta dejligt sted, vi forsynede en Fransk borerig som borede på Libysk område ca 4 timers sejlads fra Tripoli. Olie og Vand til riggen blev hentet i Tripoli. Ren hygge sejlads sejlede fra Malta, som regel Tirsdag aften, og var tilbage i Malta fredag morgen 22 timer hver vej.

Den anden gang jeg var med Mærsk Fighter var den 25. sep 1978 også Malta. Efter en mdr blev vi sendt til Ravena i Italien (Adriaterhavet) hvor vi skulle assisterer et Italiensk Dykkerskib.

Der var lagt en gasledning i Adriaterhavet der var blevet ramt af et anker så det skulle repareres. Vi fik to store Kompresore ombord, og skulle trykke en kugle igennem gasledningen. Vi var en besætning på 9 mand men fik lige pludselig en halv snes Italienere ekstra om bord, så det var lidt trangt. Kokken var rejst hjem så vi fik en Italiener kok lidt uvant kost.

Mærsk Fighter var et godt skib, men vi var dog lidt trykket over det havde været på havets bund, og 9 gode søfolk var omkommet, to af de omkomne havde man fundet i selve skibet da det blev hævet.

Æret være deres minde

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Susanne Thagaard Pedersen | Svar 31.10.2016 03.52

Min far var donkeymand på Mærsk fighter da den sank. Det var dagen før min mors fødselsdag, og den værste dag i vores liv.

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

04.09 | 15:25

Hej og undskyld det sene svar

Han hed bare "Ferdinand" i Esso

...
02.09 | 13:24

Hej Jørgen, prøv at se min kommentar på Facebook gruppen SØFOK i dag. Mvh. Bjarne www.iceguide.dk PS: Kunne du formidle tlf. kontakt/mail til Johannes Jensen..

...
20.08 | 16:32

Havde selv en far, der var sømand under WWII, allieret under Norge.

Kan ikke finde noget om ham og selv sagde han ikke meget.

Han sluttede som skipper DSB/HH.

...
20.08 | 15:57

Tak Jørgen for dette initiativ.
En lille pudsighed er at du nævner den gamle m/t Marie Mærsk. Hende påmønstrede jeg, da du afmønstrede (i La Spezia).
Mvh/Børge

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE