Tre år i samme skib

M/T Kinna Dan
J.Lauritzens smukke kontorflag.

Fotograf Karsten Petersen.Skærbæk 1972

Fotograf Karsten Petersen Skærbæk 1972

Jeg mønstrede i Kinna Dan den 15-7-1970 i Genova, Kaptajn var Ole Ulriksen, ham kom jeg til at sætte meget pris på.
Kinna var bygget i Japan og skibsnavnet stod både  på japansk og dansk, det var det sidste i en serie på 3 Tankskibe J.L. havde fået bygget i Japan.
Det 1. år sejlede vi meget på den Persiske Golf og Europa men senere blev det mest Østen  Japan, Okinawa,(dengang stadig amerikansk) Filipinerne, Sumatra, Korea U.S West kyst Seatlle vi var sågar i Danmark med en last til skærbæk værket ved Fredericia. Første gang skibet var i Danmark.
Mine forældre kom på besøg, de var kommet sejlende i deres nye sejlbåd en Great Dane 28 fra Nyborg, vi havde en dejlig dag sammen.
Vi havde fået en Bådsmand "John" men tankskibe var ikke lige ham så han ville gerne i land i Japan, jeg blev kaldt op til Ole Ulriksen, som spurgte mig om jeg ville mønstre om til Bådsmand.
Jeg gjorde Kaptajnen opmærksom på, at der var Matroser, som var ældre end mig, det var han godt klar over, men der kunne kun være tale om mig. Efter jeg havde talt med mine kollegaer, og de synes det var ok modtog jeg tilbudet.
Mønstrede om til Bådsmand i Kashima den 19-6 1971 og var det til den 2-3 1973 hvor jeg mønstrede af i Cherry Point Seattle USA.
Ole Ulriksen rejste kort tid efter hjem han var blevet pensioneret, ham vil jeg altid huske som det dejlige menneske han var.
Jeg kunne godt lide den style der var i J.Lauritzen jeg nåede at sejle sammen med 3 andre Kaptajner alle flinke og omgængelige ligeså de forskellige Styrmænd og Maskinmestre husker især kaptajn Ib Debees, ham og 1. Styrmand Mogens Hansen besøgte mig en sommer i min Gårdhave mange år efter på Slotscafeen.
På vej ind i Persergolfen i Hormus strædet ubrød der brand i maskinen en Lørdag aften i løbet af en 1/2 time havde vi det under kontrol.
Branden opstod da et brændstofrør sprang og olie sprøjtede over på udstødningen efter nogle timer kunne vi forsætte sejladsen.
Takket være den undervisning, vi modtog efter båd og brandmanøvre,  i vores velfærdsrum i teori  vidste alle, hvad der skulle gøres, der blev lagt  et stort arbejde i undervisning af brandbekæmpelse fra skibsledelsens side.
Fra rederiet modtog hele besætningen en penge gave på 50.000 kr som blev brugt til en bar i velfærdsrummet til stor glæde for os alle ligeledes fik mændene en slipsnål. med rederiets mærke damerne et fint tørklæde (desværre har jeg mistet min slipsnål)
Det er mit indtryk at ved Knud Lauritzens bortgang forsvandt også hele Lauritzen ånden, der er ikke mange danske søfolk i de røde skibe mere en epoke i dansk søfart forsvandt med Knud og Ivar Lauritzen. Jeg vil altid huske J. Lauritzen som et godt Rederi hvor folk blev respekteret og behandlet godt.

Ego og dæksdrengen tager stores ombord i Livorno Italien

Fotograf Karsten Petersen Skærbæk 1972

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Søren Højme | Svar 01.04.2021 12:32

Jeg var elev ombord i 1974/1975 og Vagn Nissen styrmand - knap 7 mdr. ombord, det var længe for en ung mand dengang.

Erik Andersen | Svar 23.03.2021 11:40

Jeg mönstrade på i Genoa den 15 maj 1970 till den 19 maj 1970. Avmönstrat p.g.a. skada i kabyssen. Åter påmönstrad i Genoa den 15 juli 1970 til den 25 november.

Finn Johannesen | Svar 20.03.2021 12:45

Jeg var med skibet som 2.mester da skibet blev leveret fra Tamano skibsværft i
japan feb 1966 og var der i 14 mdr. senere i 1970 mønstrede jeg som 1.mester.
De

Hartmuth Hobleske | Svar 28.05.2020 01:55

Ich war beim Stapellauf der Kinna Dann und den ersten Reisen als Leichtmatrose an Bord der Kinna Dan. Ich habe vonder ersten Reise auch noch viele Fotos und und

Vagn Nissen | Svar 12.10.2019 11:42

Jeg var med KINNA i Skærbæk som 3. Styrmand. Blev forfremmet til
2. Styrmand da vi afsejlede Skærbæk. Rejsen gik til Persiske Golf for
order.
Vagn Nissen

jørgen 12.10.2019 14:48

Husker dig svagt Vagn men det er også mange år siden det var et godt skib at sejle med og altid en god besætning.

Erik Lybøl Andersen | Svar 22.02.2019 01:31

Tjek www.lyboel.dk var i kinna i 76 som dæksdreng, der ligger fotos derfra.
Det var en herlig tid, var der i 6-7 mdr.

Torben Matthiesen | Svar 15.04.2015 15:18

Hej Jørgen!
Sjovt at læse om Kinna fra dengang, jeg var med på den ene af rejserne hvorfra billederne stammer, var ''som styrmandsaspirant''. mvh Torben

christer berglund | Svar 11.03.2015 13:50

vi till svarta havet närmare bestämt till novorossisk och lastade olja till japan
varefter jag mönstrade av. ps detta är en fortsättning på första brev.ds

christer berglund | Svar 11.03.2015 13:47

Hej jag är svensk och mönstrade på MT Kinna Dan i japan i 1964 och seglade med henne till England för att skipsredern skulle få se henne och därefter segladev

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

01.04 | 12:32

Jeg var elev ombord i 1974/1975 og Vagn Nissen styrmand - knap 7 mdr. ombord, det var længe for en ung mand dengang.

...
23.03 | 11:40

Jeg mönstrade på i Genoa den 15 maj 1970 till den 19 maj 1970. Avmönstrat p.g.a. skada i kabyssen. Åter påmönstrad i Genoa den 15 juli 1970 til den 25 november.

...
21.03 | 17:20

Har sejlet sammen med Ingeman på Olau Mark.
Enig “Generalen”var ikke færing, havde ikke meget erfaring med tankskibe.

...
20.03 | 15:37

Var hyret som koksmat hos kovmester westergaard ca 1962

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE