Tre år i samme skib

M/T Kinna Dan
J.Lauritzens smukke kontorflag.

Fotograf Karsten Petersen.Skærbæk 1972

Fotograf Karsten Petersen Skærbæk 1972

Jeg mønstrede i Kinna Dan den 15-7-1970 i Genova, Kaptajn var Ole Ulriksen, ham kom jeg til at sætte meget pris på.
Kinna var bygget i Japan og skibsnavnet stod både  på japansk og dansk, det var det sidste i en serie på 3 Tankskibe J.L. havde fået bygget i Japan.
Det 1. år sejlede vi meget på den Persiske Golf og Europa men senere blev det mest Østen  Japan, Okinawa,(dengang stadig amerikansk) Filipinerne, Sumatra, Korea U.S West kyst Seatlle vi var sågar i Danmark med en last til skærbæk værket ved Fredericia. Første gang skibet var i Danmark.
Mine forældre kom på besøg, de var kommet sejlende i deres nye sejlbåd en Great Dane 28 fra Nyborg, vi havde en dejlig dag sammen.
Vi havde fået en Bådsmand "John" men tankskibe var ikke lige ham så han ville gerne i land i Japan, jeg blev kaldt op til Ole Ulriksen, som spurgte mig om jeg ville mønstre om til Bådsmand.
Jeg gjorde Kaptajnen opmærksom på, at der var Matroser, som var ældre end mig, det var han godt klar over, men der kunne kun være tale om mig. Efter jeg havde talt med mine kollegaer, og de synes det var ok modtog jeg tilbudet.
Mønstrede om til Bådsmand i Kashima den 19-6 1971 og var det til den 2-3 1973 hvor jeg mønstrede af i Cherry Point Seattle USA.
Ole Ulriksen rejste kort tid efter hjem han var blevet pensioneret, ham vil jeg altid huske som det dejlige menneske han var.
Jeg kunne godt lide den style der var i J.Lauritzen jeg nåede at sejle sammen med 3 andre Kaptajner alle flinke og omgængelige ligeså de forskellige Styrmænd og Maskinmestre husker især kaptajn Ib Debees, ham og 1. Styrmand Mogens Hansen besøgte mig en sommer i min Gårdhave mange år efter på Slotscafeen.
På vej ind i Persergolfen i Hormus strædet ubrød der brand i maskinen en Lørdag aften i løbet af en 1/2 time havde vi det under kontrol.
Branden opstod da et brændstofrør sprang og olie sprøjtede over på udstødningen efter nogle timer kunne vi forsætte sejladsen.
Takket være den undervisning, vi modtog efter båd og brandmanøvre,  i vores velfærdsrum i teori  vidste alle, hvad der skulle gøres, der blev lagt  et stort arbejde i undervisning af brandbekæmpelse fra skibsledelsens side.
Fra rederiet modtog hele besætningen en penge gave på 50.000 kr som blev brugt til en bar i velfærdsrummet til stor glæde for os alle ligeledes fik mændene en slipsnål. med rederiets mærke damerne et fint tørklæde (desværre har jeg mistet min slipsnål)
Det er mit indtryk at ved Knud Lauritzens bortgang forsvandt også hele Lauritzen ånden, der er ikke mange danske søfolk i de røde skibe mere en epoke i dansk søfart forsvandt med Knud og Ivar Lauritzen. Jeg vil altid huske J. Lauritzen som et godt Rederi hvor folk blev respekteret og behandlet godt.

Ego og dæksdrengen tager stores ombord i Livorno Italien

Fotograf Karsten Petersen Skærbæk 1972

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Torben Matthiesen | Svar 15.04.2015 15.18

Hej Jørgen!
Sjovt at læse om Kinna fra dengang, jeg var med på den ene af rejserne hvorfra billederne stammer, var ''som styrmandsaspirant''. mvh Torben

christer berglund | Svar 11.03.2015 13.50

vi till svarta havet närmare bestämt till novorossisk och lastade olja till japan
varefter jag mönstrade av. ps detta är en fortsättning på första brev.ds

christer berglund | Svar 11.03.2015 13.47

Hej jag är svensk och mönstrade på MT Kinna Dan i japan i 1964 och seglade med henne till England för att skipsredern skulle få se henne och därefter segladev

Søren Hansen 26.04.2016 18.28

Det var nok lige et år senere, i 1965 tror jeg den kom. Selma Dan kom marts 1964, og Tanja Dan efteråret 1964. Jeg var med ude at hente Selma i påsken 1964

Palle Hansen | Svar 12.11.2013 20.58

Ole Ulriksen opgav ikke helt livet til søs efter pensionering fra JL. Var i perioder Styrmand i JKL. Formentlig som afløser

Eigil Nielsen | Svar 12.07.2013 10.17

Jeg sejlede med Kinna som maskinelev fra San Fransisco-Gulfen-Middelhavet og afmønstrede udenfor Piræus, da Kinna blev solgt - så jeg var med til af afslutte.

Eigil Nielsen | Svar 12.07.2013 10.15

Det var ren hygge at se og læse om Kinna Dan. Jeg havde feriejob hos Carlsberg depotet i Fredericia i 1972 og leverede en lastbilfuld øl og sodavand til Kinna.

Kinna Olsen | Svar 12.01.2013 23.56

Smukt skib. Sandheden er at jeg er opkaldt efter skibet i 1965, da min far var i søværnet og syntes at Kinna var et smukt navn til sin datter.

John Kærstrøm | Svar 05.11.2012 12.25

Hej jeg sejlede med Kinna Dan fra november 1968 til maj 1970 husker godt skipperen og John båsen sejler nu for Mærsk som skibsassistent

arne nørholt jensen | Svar 17.01.2012 15.16

Hej jørgen lige et par ord,kan huske da i var i skærbæk,jeg bor her,sejlede med Ib debes i belgian reefer han var 1 styrmand,jeg matros

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

03.07 | 20:08

Hej Jørgen, tak for kigget på din hjemmeside, jeg leder efter et skib ved navn D S Pacific fra 1943. Jeg har et brev fra 1943 med poststemplet "Oxelosund" i Sverige.
Afsenderen er Jens Roenne D / S Amaliegade 33 K. Danish Shipownwea Association. Modtagere

...
26.06 | 13:54

Halløjsa
Jeg sejlede med M/S Renate S
Fra 8 december 1965 til 20 januar 1966.
Vh Henry Lausen
6862 Tistrup

...
23.06 | 21:43

Hej :o) Hvorfor har du ikke Jane Mærsk (fra 1965) det skib er jeg født på :o) nå men ellers god web side.

...
11.05 | 11:19

Jeg kan lide denne side, for den giver et indblik i 2. verdenskrig til søs for de danske søfolk, som var med til at kæmpe på de allieredes side.

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE