M/S KLAUSHOLM DFDS 1132/1590 dw. Bygget i Holland 1958. Solgt i 1966 til Coasting II (Robert Fischer-Nielsen og Harry Duelund) omdøbt til > Vildsund < solgt flere gange 1986 sprunget læk og hugget op.

Jeg mønstrede "Klausholm" den 20 - 12 - 62 i København  som letmatros.
Skibet havde en fast rute København, Norge, nord om Skotland gennem Petland Firth og ned til Liverpool, Manchester kanalen, ned i Bristol kanalen syd om England op og gennem Kieler kanalen op til København.
1963 var der isvinter i Danmark så en enkelt gang måtte vi gå til Esbjerg den eneste havn der var isfri.
En sjov episode havde jeg i Esbjerg alle havnenes løse fugle var taget til Esbjerg, der var ikke meget at lave i de andre, når der ingen skibe var så de måtte til Esbjerg. En aften jeg var i land endte jeg på Parkeston et værtshus, som lå nede på havnen, der mødte jeg en sød Norsk pige hun spurgte mig om hun måtte sove hos mig på skibet, og som den Gentlemand jeg er sagde jeg ok.
Da vi skulle til at hygge os lidt ombord fortalte hun mig hun havde  Gonorè jeg henviste hende til kammerets sofa, og indtog min køje alene.
Næste dag gik der lidt druk i skibet, og på et tidspunkt var den Norske pige væk så jeg regnede med hun var gået i land.
Et par dage efter var der blevet en åbning i isen, så vi kunne gå til København efter vi var ankommet med en del besvær rejste jeg hjem til Nyborg havde fået 3 fridage.
Da jeg kom ombord igen kom vores gamle 2. styrmand til mig og sagde jeg skulle til lægen; for jeg havde fået en kønssygdom jeg benægtede på det kraftigste, han måtte så indrømme, at han var blevet smittet af den Norske pige jeg havde været sammen med, og så måtte jeg også være det.
Hold da kæft, hvor blev han sur da jeg fortalte ham, at det ikke var tilfældet, den gamle liderbuks havde lokket hende med ned på sit kammer drukket hende fuld i rød ålborg, men hun glemte at fortælle ham om sin Gonorè. Han var til grin på hele skibet, og mig tilgav han aldrig.
Et søsterskib Kyholm mener jeg det hed, sank lige ud for københavns havnindsejling efter en kollision med lasten fuld af øl, så vi kom til at sejle på Antverpen i stedet for Kyholm.
Sejlede fra Kbh fredag ankomst Antverpen Mandag lasten fuld af Tuborg Øl så afg Antverpen Fredag og ank Kbh Mandag.
jeg røg i konflikt med 1, Styrmand og Kaptajnen fik sækken og afmønstrede Kbh 17 - 6 - 1963. fandt senere ud af jeg havde fået 99 års karantæne i rederiet DFDS.

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Steen Corvinius | Svar 19.04.2016 23.48

P.S. Jeg var letmatros ombord fra ca.01/09-1965 til 28/02-1966 jeg røg også i uenighed med 1 styrmand.

Steen Corvinius | Svar 19.04.2016 23.43

Kan du huske hvad 1 styrmanden hed ?.

Kim pedersen | Svar 09.07.2012 19.15

Hej lieg en hilsen fra mig , fantastisk side du har , Hilsen en tidliger navigatør

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

04.09 | 15:25

Hej og undskyld det sene svar

Han hed bare "Ferdinand" i Esso

...
02.09 | 13:24

Hej Jørgen, prøv at se min kommentar på Facebook gruppen SØFOK i dag. Mvh. Bjarne www.iceguide.dk PS: Kunne du formidle tlf. kontakt/mail til Johannes Jensen..

...
20.08 | 16:32

Havde selv en far, der var sømand under WWII, allieret under Norge.

Kan ikke finde noget om ham og selv sagde han ikke meget.

Han sluttede som skipper DSB/HH.

...
20.08 | 15:57

Tak Jørgen for dette initiativ.
En lille pudsighed er at du nævner den gamle m/t Marie Mærsk. Hende påmønstrede jeg, da du afmønstrede (i La Spezia).
Mvh/Børge

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE