Krigsforliste Danske Skibe under Dansk og udenlandsk Flag.

De Danske Søfolk som sejlede fra 1940 - 1945 i Allieret tjeneste gennemgik de frygteligste rædsler, men alligevel forsatte de med at sejle på trods af de mange omkomne ved torpederinger i Konvoj sejladserne. Det var Helte som vi i Danmark kan være stolte af. Efter krigen blev der sagt mange fine ord om de Danske søfolk men ikke en modtog nogen form for belønning af den Danske stat tværtimod.
"DE SKAl ALDRIG BLIVE GLEMT"
Den nu gamle krigssejler Evald Brinck har nyligt skrevet en bog om sine oplevelser under krigen i Allieret tjeneste var med på D dagen. Bogen har titlen.
"de vil aldrig blive husket"
Ved 60 års dagen for de Allieredes landgang i Normandiet; var der mange Danske Prominente personer med til at fejre den mindeværdige dag, Desværre mente den danske regering ikke det var nødvendigt, at invitere de få tilbagelevende gamle søfolk som var med ved invasionen på D dagen. Som mange andre danske Søfolk sejlede Evald Brinck  forsyninger til de Allierede . Han blev senere inviteret af den Franske regering og modtog en erindringsmedalje for sin indsats.

M/S Afrika  ( rederi ØK ) København bygget BW 1920. 8.597 tons. 14. april på en rejse Aden til Colombo opbragt af HMAS Hobert (D 63) og overtaget af England for Ministry of war transport. (MOWT).
Kl 06.36 7. feb 1943 blev Afrika torpederet i konvojen SC_118. af U-402 ( ført af siegfried von forstner ) og sank efter 8 minutter, sydøst for Cape Farewell dårligt vejr gjorde det vanskeligt at forlade skibet en af de tre livbåde kæntrede. Kaptajnen (Emanuel Broholm Jensen og 18 besætningsmedlemmer og fire gunners omkom. 29 besætningsmedlemmer og seks gunners samt to Passagerer blev samlet op af HMS Campanula (K 18 ) og HMS Mignonette (K 38) og bragt ind til Liverpool.

M/S Argentina, København  ( DFDS ) bygget Københavns flydedok og Skibsværft 1921. 5.375 tons. ( ex Polarhavet overtaget af DFDS 1924)
Den neutrale Argentina forlod  København  den 13. marts 1940 på en rejse via Las Palmas til Sydamerika med General Cargo. Blev torpederet 17. marts af U-38 ( ført af heinrich liebe ) øst for Shetland og sank efter 10 minutter alle omkom. man fik den sidste radiomelding den 17. marts.

M/S Algier, København (DFDS) bygget i Helsingør 1938. 1.654 tons.
På en rejse fra New York, Oslo, Gøtebog og København blev det neutrale Algier torpederet af U-38 ( ført af heinrich liebe ) og sank i løbet af tre minutter. Det lykkedes at sætte en livbåd i vandet med 12 mand ombord, yderlige 8 mand blev reddet, mens fire af maskinbesætningen og en passagerer omkom. Algier var et af de otte Neutrale danske skibe, der inden for en uge blev sænket af tyske ubåde, med et samlet tab på 111 mand. De overlevende blev samlet op af en Brittisk Trawler " Manx King " og landsat i Scal samme dag. Last: General cargo indclusiv 302 t kopper, 228 t TIN, 130 flasker med kviksølv og 11 Studebaker motor Cars.
 
Kaptajn S. P. Larsen skrev skrev en kærlighedserklæring til sit skib ! Og her er hans beretning;

Algier! Hvor mange minder vækker dog ikke dette navn !
Du herlige , lille skib, der har båret os på længere rejser en mangt et skib af samme størelse. Fra Palæstinas sandede kyst, gennem det herlige blå Middelhav til Sydamerikas palmeklædte Strande  og over Nord-Atlantens oprørte vande til U.S.A, i snestorm og tåge  i sydens varme, solfyldte zone  bar du os lige sikkert. 
Stolt var du og nu ligger du med fem gode, Danske mænd begravet i det kolde Nord-Atlanten det hav du havde krydset i vinterens barske storme.
Du sank ramt i dit mest sårbare sted, Maskinrummet. med Danebrog vajende under Flagspillet, en sidste hilsen i et Månestrejf inden den kolde våde grav lukkede sig over dig, men dit minde bevares i mangt et Sømandsbryst !
Dog lad mig ikke blive over-sentimental ! ingen uden Sømanden forstår alligevel de følelser, der rører sig i brystet. når ens Skib går ned, når man som jeg, havde skibet fra det flunkende nyt forlod Værftet, kendte det som en god ven fra fløjknap til køl ja da løber tankerne kanske lidt hurtigere over gevind !
Hin skæbnesvangre rejse afgik > Algier < fra New York den 27. Februar 1940 bestemt til skandinaviske Havne, medbringende foruden ladning og Post 4 Passagerer to Danske to Nordmænd.
Rejsen havde været meget stormfuld, og først i nærheden af Færøerne bedagedes vejret. Da vi passerede Sumbø Fyr, var det helt stille, og der var vist ingen, uden at de tænkte, at næste nat skulle de se de Norske fyr blinke velkommen ! ( Kærlighedserklæringen er taget fra bogen > Krigsforlis < Sømandsberetninger fra krigen, fortalt af danske Søfolk ) Forfatter Poul Overgård Nielsen.

S/S Aase, København ( Rederi A. Schmiegelow og Axel Kampen) bygget Københavns Flydedok og Skibsværft A/S. 1924. 1.206 tons. Under Dansk neutral flag på en rejse med frisk frugt fra Valencia til Bristol torpederet 05.45 den 15. feb 1940 af U-37.( ført af werner hartmann) sank efter at være brækket over i to dele 15 omkom en reddet han blev samlet op af HMS Verity (D 63).

S/S Alssund, (ex Sierra Leone for M. Nissen Kbh) rederi T.C. Christensen København bygget  NV Scheepswerft Jan Smit, Al   blasserdam. 1920 3.222 tons. 1941 overtaget af USA registreret i Panama som S/S Bold Venture administreret af Waterman Steamship C/O.  På en rejse fra Baltimore, Sidney. Liverpool og Glasgow kl 00.07 den 17. okt 1941 i convoj Sc- 48 blev hun ramt af en torpedeo i styrbord side fra U_553.(ført af heinz-otto schultze ) og sank på 10 minutter 17 omkom og 17 blev reddet de overlevende blev samlet op af HMCS Wetaskiwin (K175) og landsat i Reykavik Island. Last 2451 t Cotton, 1007 Iron Steel, 1119 t kopper, og 64 t træ.

M/S Amerika, ( ØK ) bygget på BW 1930, 10.218 tons. Overtaget af Maj 1940 af Brittisk Ministry of War transport (MoWT).
I Konvojen HX-234. Afg Halifax 14. april til Liverpool Kaptajn (Christian Nielsen)      blev M/S Amerika kl.  01.54 22. april torpederet og sænket af U_306.( ført af claus von trotha ) syd af Cape Farewell (Danmarksstrædet) 42  besætningsmedlemmer og syv Gunners og 37 passagerer (RCAF personel) omkom. Kaptajnen og 29 af besætningen, otte Gunners og 16 passagerer blev samlet op af HMS Asphodel (K 56) og landsat i Greenock. Kaptajn  Christian Nielsen blev hædret med  Lloyds War medalje for heltemodig optræden på søen. (86 døde og 54 overlevende)
Last: 8.844 t general Cargo, including ,metal, flour, meat, og 200 tasker med post.

M/T Anglo Mærsk A. P. Møller. (ex Anglo-Swede for rederiet A/B Tanker R. Wylandt Stokholm) Købt af AP møller 1932.  bygget  Sir W. G. Armstrong, Whitword og C/o ltd, Newcastle-upon-tyne. 1930.   7.705 tons.
1940 overtaget af Brittisk ministry of War transport ( MoWT).
I konvojen SL-125 (straggler) på en rejse i Ballast fra Pointe Noire, Fransk Congo, Freetown (16. okt) til Glasgow. kl. 17.40 26 okt 1942 torpederet af U-509 ( ført af horst holtring ) vest for de Kanariske Øer . Kaptajn K.N. Valsberg. ingen omkomne .


(Straggler betyder den ikke kunne følge med konvojen så den var ubeskyttet og alene.)

S/S Bothal, københavn  rederi Danske Kul Co Kbh. bygget Ferguson Bros, port Glasgow. 1920  2.109 tons. Rejse Frederikshavn Blyth England Ballast. kl. 04.15 20. marts 1940 observerede U-19 (ført af joachim schepke ) to Steamer nordøst af Moray Firth og 20 minutter senere fyrede den en torpedo af den missede det første skib kl. 04.57 en G7e torpedo var affyret den ramte Viking i Maskinerommet og den sank med det samme. Den anden Steamer var Bothal som blev ramt midskibs af en G7e Torpedo kl. 05.15 og sank efter at være brækket i to dele. Bothal sejlede under Neutralt Dansk flag. 15 omkom 5 overlevede.

S/S Bogø, København Reder D/S Baltic A/S  Chr Jensen Kbh (ex  Belgian Gallicier  bygget for Lloyd Royal belge ) i great britain ltd Whiteinch Glasgow 1920  1.214 tons. På en rejse Gothenburg til Methil i ballast blev Neutrale S/S Bogø torpederet af U_59.( ført af harald jurst ) og sank efter at være brækket over i to dele 75 sømil øst af May Island tre overlevende blev samlet op af den Engelske Trawler River Earn som to dage senere blev sænket af tysk flyver. Alle ombord blev taget op af af et Norsk Dampskib Rogaland og sat i land i Kopervikogaland. 17 mand omkom 3 reddet.


M/S BORINGIA,  ( Ø K ) Bygget på BW Kbk 1930  5.821 tons.
9. april 1940 overtaget af den Franske regering i Marseilles og den 6. juli overgivet til England i Singapoore og administreret af Ministry of War transport (MoWT).
Den 1. Aug 1942 kolliderede med et Engelsk handelsskib Kalewa på 4.389 tons som sank Boringia samlede de overlevende op og retunerede til Cape Town hvor hun var under reparation i to måneder.
Kl. 23.55 7. okt 1942 blev det ueskorteret Boringia  med Kaptajn Sofus Heinrick Konard Kolls. ramt midskibs af en torpedo affyretfra U-159.( ført af helmut witte ) 200 sømil vest-sydvest af Cape Town senere af endnu en torpedo der uheldigvis ramte  to af livbådene og  dræbte 21 af besætningen 4 Gunners . Kaptajnen og 33 af besætningenog en Gunners blev taget op af ( CLAN MACTAVISH) som blev sænket af den samme Ubåd 5 timer efter. Kaptajnen og 6 besætnings medlemmer fra Boringia døde ved sænkningen de resterende 27 af besætningen og en Gunnerblev taget op af et Engelsk (Matheran) skib og landsat i Cape Town.

Nb Forfatteren til bogen  " De vil aldrig blive husket " Evald Brinck var med Boringia fra marts 1940 til 7. dec 1941 han gik i land i England og meldte sig til den Engelske Marine gjorde tjeneste i Midelhavet og var med til invasionen på D Dagen Kan stærkt anbefale at læse hans bog.

S/S BRITTA, Esbjerg Reder J. Lauritzen Bygget på Unterweser Schiffbau-ges. AG Wessermunde-Lehe. 1921  1146 tons. Det Neutrale Danske skib blev torpederet på en rejse Kalundborg til Liverpool kl. 5.40 den 25. marts 1940 hun blev ramt i forskibet af en torpedo afsendt af U-47 (ført af gunther prien ) og sank langsomt 40 sømil nordvest af Sule Skerry. Britta blev opdaget kl. 4.30 den første torpedo missede den blev affyret kl. 5.19 de overlevende blev taget op af et dansk dampskib af samme rederi S/S Nancy de havde sejlet sammen og landsat i Swansea.
13 omkom og 5 overlevede.

S/S CHARKOW København    reder (DFDS) bygget i Helsingør 1913. 1.026 tons.
Det Neutrale skib Charkow blev på en rejse fra Manchester(12 marts) - Kirkwall (19 marts) - Methie - Esbjerg.  kl. 21.35 den 19. marts 1940 blev de to dampskibe S/S Charkow og S/S Minsk begge fra rederiet DFDS spottet af U-19 ( ført af joachim schepke ) først kl. 22,21 angreb U-19 S/S Minsk med en torpedo der ramte maskinrummet Minsk sank på 6 minutter. Minsk havde en besætning på 20 mand 11 blev dræbt 9 overlevede og blev samlet op af HMS Esk (H 15) og sat i land i Invergordon. kl, 22,37 sendte U-19 en torpedo imod Charkow og hun sank på 4 minutter alle 20 mand omkom.

M/S CHASTINE MÆRSK,  København Reder A.P. Møller Kbh, bygget Odense stålskibsværft 1923.  5.177 tons.

På en rejse fra Safi, Marocco til Kalundborg med Phosphatee Fertilizer. blev det Neutrale danske skib 07.16  den 13. feb 1940 angrebet af U-25 (ført af viktor schutze ) som ikke havde flere torpedoer skød en granat over stævnen endnu to skud inden Chastine stoppede de fik nu ordre til at forlade skibet på 10 minutter.
Fra 08.36 til 08.45 sænkede ubåden Chastine.
de overlevende alle 30 mands besætning blev taget op af et Norsk Dampskib S/S Hilda.
U-25 (  havde opdaget Chastine Mærsk 16.30 dagen før og affyret en torpedo der missede kl. 20.10 ubåden fyrede sin sidste torpedo af mod Chastine 19 minutter senere men uden effekt. Ubåden fulgte efter efter Chastine hele natten og angreb med sin dæks kanon ved daggry.
Ingen omkomne.

S/S CHRISTIANSBORG, København Reder A/S  D/S Dannebrog (C K Hansen Kbh)
Bygget -NV Scheepswerft Voorheen Jan Smit Czn, Alblasserdam. 1922.  3.270 tons.
På en rejse fra Philadelphia - Frederikshavn - København  med 4107 tons maize. kl. 3.26 21. marts 1940 blev det Neutrale Danske skib ramt i forskibet af en torpedo affyret fra U-38 (ført af heinrich liebe ) forskibet sank og agterskibet blev sænket af HMS Discoveri senere samme dag de overlevende blev taget op af et Engelsk handelsskib og landsat i Kirkwall.
En døde og 24 overlevede.

M/S CANADIAN REEFER, Esbjerg rederi  J.Lauritzen  bygget Nakskov 1936.  1831 tons.
På en rejse fra Haifa til Glasgow med Appelsiner og Grapefrugt blev det Neutrale skib den 18. jan kl. 10.19.  1940 beordret stoppet af U-44 ( Ført af ludwig mathes ) 25 sømil Nordøst af Cape Villano. Mandskabet fik 30 minutter til at forlade skibet fordi det var last til England. 11.20 en G7a torpedo ramte midskibs og skibet sank langsomt. 26 mand ingen omkomne de blev alle samlet op af en Spansk Trawler Jose Ignacio C.

M/S Columbia, Rederi D/S Orient bygget Nakskov1928. 6.049 tons. Den 17.juli 1941 overtaget af US goverment  i Baltimore og overført til US War Shipping Administration (WSA) skibet fik navnet M/S SIR HUON registreret i Panama.
På en rejse fra Suez -  Port Elisabeth, South Afrika - Port of Spain, Trinidad - Baltimore,  med 5000 tons, manganese og chrome ore, 1004 tons sisal,  1623 tons general cargo including wool, asbestos, og ødelagte italienske og tyske tanks som dækslast. 09.26 30. aug 1942 blev hun ramt i bagbord side af to torpedoer fra U-66.( ført af friedrich mark worth ) og sank med stævnen nedad kl. 09.51 efter at 37 besætningsmedlemmer og ni bevæbnede vagter havde forladt skibet i to livbåde. De overlevende i den ene livbåd blev forhørt af tyskerne før den forlod stedet. 23 mand i den første livbåd blev samlet op de 4. sept af " Tambour " og landsat i Paramaribo Hollandsk Guinea. den anden livbåd blev samlet op den 3. sept af af en Argentinsk Tankbåd " 13 de Diciembre ".og landsat 4 dage senere i Curacao. Kaptajn på Sir Huon (Azel H.B. Broner).

Der vil med tiden komme flere danske krigsforliste skibe på denne side jeg er i fuld gang men det tager lidt tid Mvh Jørgen

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Georg Pørksen | Svar 10.05.2017 20.31

Min far Barner Pørksen,var rorgænger på Minsk. Rækkefølgen mellem Charkow og Minsk er forkert. Charkow sejlede ca. 2 sømil foran Minsk og blev torpederet først.

jørgen Frederiksen 12.05.2017 20.04

Du har ret Georg jeg har rettet rækkefølgen tak for din oplysning.
Jørgen

Dorte Rudal | Svar 07.05.2017 21.51

Hej Jørgen
Jeg er barnebarn af Gerhard E H Christiansen som sejlede med M/S Meonia da krigen brød ud, deltog i poolen i Newcastle. Kender du M/S Meonias skæbne

Dorte Rudal 13.08.2017 10.12

Tak for svar
Han var maskinmester på skibet. Ved du hvad der skete med besætningen efter de kom under fransk flag og kom til Oran ?

jørgen Frederiksen 14.05.2017 11.07

Ja det gør jeg Dorte 1940 under Fransk flag 1942 under Britisk flag tilbageleveret til ØK i 1945 0phugget i Hong Kong 1961.

Leif Haugste | Svar 17.03.2017 20.39

Min far Sv.Aage Andersen (alias brandmajoren) sejlede ud i 1940 med ØK's m/s Chile, og deltog i poolen i Newcastle hele krigen og kom hjem i august 1945

Bente Andersen | Svar 13.04.2015 16.29

Jeg er interesseret i oplysninger om tidligere skibsfører Poul Nielsen fra Ålbæk, Han sejlede på skibet Danebro der i ca. 1957 til solgt til Texas.

Tove Rasmussen | Svar 21.03.2015 22.03

Min far sejlede med Gorm der blev minesprængt i Belgien.
Jeg har lidt historie hvad der skete med de søfolk, hvis du er intereesseret i det.
Flot arbejde

Jørgen 05.04.2015 00.28

Hej tove mange tak for din fars beretning om sit forlis med S/S Gorm DFDS. Jeg har lagt den ind på min hjemmeside.

Betty Holm | Svar 25.02.2015 10.16

Hej Jørgen
Det var min farfar og ikke min far, der var hovmester på M/S Argentina
Tak igen

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

09.10 | 11:35

jeg har samlet en scrapbog med udklip o.s.v. fra forliset

...
09.10 | 11:32

fin side
Jeg var selv med som dæksdreng

...
28.09 | 18:36

nogen der har et foto af libre der sejlede på stålvalseværket og som sank ude forbi Hundested

...
19.09 | 12:05

Fandt noget uhyre interessant om nogle ESSO skibe, som min morfar har sejlet med: Christian Holm; Danmark; Nyborg, Odin, Hejmdal.

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE