AHTS B. Bådene

B. Bådene blev alle bygget på Lindø i 1976-77, og sat i vandet med kran. Små kraftige AHTS (ankerhandling, tug supply) 10.500 hp, pæletræk 100 tons, fire fighting fs ice class 1 C. 650 dwt. Fine små skibe, at være i, men jo ikke noget i sammenligning med dem der er i dag, men dengang de kraftigste inden for Mærsk Supply.

Mærsk Battler

Mærsk Battler var jeg med i 1979 fra Aberdeen, hvor vi var stand by for en stor flydekran, og senere flyttede en Borerig 

Mærsk Boulder

Senere i 1979 mønstrede jeg Mærsk Boulder i Sharjah Arabiske Emirater, vi var uden job den første uge, så vi hyggede os.
Vi blev sendt ud til en Ø "Das Island", hvor vi skulle sejle som slæbebåd sammen med 2 mindre slæbebåde (arabiske) vi bugserede supertankere til og fra Olie Pierne, vi havde en tre tørns skift, med de to andre skibe.
Så hver 3. dag lå vi i havn, der kunne kun ligge et skib af gangen.
 Vi blev kaldt ud til en Spansk Supertanker, der var gået på grund "t/t Barcelona" Ved højvande fik vi den slæbt af grunden, og for det (takket være skipperen han fik t/t Barcelona til at skrive under på en lloyds åben) modtog vi bjergeløn.
Fordeling.
Rederi (2/3):           =              Kr. 412.164,11
Fører og Besætning:                      274.776,07
Fører (1/3) :            =                     91.592,02
____________________________________________
Til fordeling blandt resten
af besætning.................             183.184,05  

Min andel udgjorde Kr. 19.233,00 det var noget der lunede vi var 9 mand ombord.
Den dag vi skulle afløses lå vi ved kaj, vi havde gjort hele skibet rent, og gik bare og ventede på vores afløsere skulle komme.
Kl 10 om formiddagen blev vi kaldt ud, til et Norsk ejet Tankskib med Fillipinsk besætning, den havde haft en eksplosion i maskinrummet, og besætningen var gået i redningsbådene.
Da vi kom til stedet var der 2 redningsbåde, vi fik de skibsbrudne ombord flere var forbrændte og i chok  smurt ind i olie. En meget hårdt såret med knust baghovede blev hejst ombord i en Helikopter på vej ind til Das Island. Vores afløsere stod på kajen da vi ankom, og det var et ikke særligt rent skib vi afleverede, men vi reddede dog 30 søfolk.
Desværre var der nogle der omkom husker ikke hvor mange manden der blev taget op i Helikopteren døde af sine kvæstelser.
Flyet der kun afgik en gang om dagen var fløjet, men der blev Chartret et lille fly der fløj os til Dharan så vi kunne nå det fly vi skulle med hjem, piloten fløj rundt om det forliste skib. Der var Kun   agterenden oven vandet og vi kunne se at det var en stor eksplosion der havde fundet sted.
Vi hørte aldrig noget fra det Norske rederi ikke  engang tak.

 

Mærsk Blower
Mærsk Breaker
Mærsk Blazer
Mærsk Beater

Skriv en ny kommentar: (Klik her)

123hjemmeside.dk
Tegn tilbage: 160
OK Sender...

Jan Vallin ex cap | Svar 27.10.2016 02.11

Fine små og hidsige tugs. Havde fornøjelse først i 90'erne bla sammen med Kaj fra Nakskov, Tøffer og Kbh Keld. Fede tider

Se alle kommentarer

| Svar

Nyeste kommentarer

17.03 | 21:37

Min far har sejlet på denne 1960 til 1962 Var tjener for kaptajnen

...
09.03 | 19:33

Hej. Jeg mener, at billedet med drenge i regntøj er fra duelighedsholdet i efteråret 1977. Det må være mig, Klaus Skovgaard (Kay), der styrer. Claus Hassing stå

...
08.03 | 20:27

Korsanges var mit første skib. Jeg mønstrede som dreng (15 år) i Aarhus den 4. februar 1954. Senere var jeg med i Svendborg og hente nybyggede Sørine Tholstrup.

...
25.02 | 09:26

Ja det er rigtigt Bitten nu kan jeg huske dig. Du sender bare så betaler jeg for forsendelsen. Jeg glæder mig til at se de bøger DDPA har min store interesse.

...
Du kan lide denne side
Hej!
Prøv at lave din egen hjemmeside ligesom mig! Det er nemt, og du kan prøve det gratis
ANNONCE